plakát JČ KP Pacov:

437737866_1026148222622338_2549791334354094074_n.jpg

Anketa:

Na jakou trať jihočeského KP se letos nejvíc těšíte?

Kluky - 35.9%
Pacov - 15.5%
Netolice - 22.5%
Votice - 2.8%
Jinín - 9.2%
Nihošovice - 9.9%
Horažďovice - 3.5%
nevím - 0.7%

Celkový počet hlasů: 142

Články

... jen tak namátkově z historie motokrosu

Nikde už se nekrosí, závody se žádné nekonají, večery dlouhé jsou, a tak jsem trochu prolistoval motokrosové archivy. Z obrovského štosu motokrosového materiálu jsem namátkové vytáhl bezmála 30 let staré vydání čtvrtletníku Motocross (konkrétně číslo 3/1986), který již za komunistů vydával celkem progresivní články "o západních věcech", jakoby si ho tehdejší cenzura snad ani nevšimla. 

A tak jen útržkovitě, co mě třeba zaujalo a o co bych se s Vámi rád podělil. Například jak lékaři zjistili, že tehdy nejlepší československý reprezentant Petr Kovář zhubne během dvou jízd závodu MS 4kg na váze, jak si lepil samolepky po koupelně, protože mu je manželka Irenka zakázala lepit v kuchyni a nebo jak chodil po úspěšných taženích ze závodů MS na večeři do tehdy známého pražského hotelu Panorama.

Nebo třeba tehdy úřadující mistr světa 250ccm Rakušan Heinz Kinigadner se po přestupu do královské třídy 500ccm zlobil, že jeho týmový kolega, Američan Danny Chandler (to je mimochodem ten týpek, co je tváří jednoho s černobílých designů trička z kolekce 101 Underground Riders) tehdy vyžadoval od konstruktérů stále větší výkon, což Kinimu nevyhovovalo (jezdily na stejných továrních strojích KTM). Také popisuje, jak si nepředstavoval, že bude přestup do 500ccm tak složitý, že ti borci tam tehdy uměli zajet za jakýchkoli podmínek na jakýchkoli tratích. Nebo jak ho psychicky deptal Angličan Thorpe svým neskutečným sebevědomím, když hned na začátku sezóny každému rozhlašoval, jak bude mistrem světa. A taky že byl.

Nebo jak třetí muž MS 250ccm Bulhar Dimitar Rangelov vzpomínal na závod MS v Belgii, kdy do posledního kola najížděl na druhém místě, už živě viděl odměnu 3500USD, ale jak mu pak náhle selhalo srdce, na místě zkolaboval a byl pak dva týdny v nemocnici. A také jak rád poslouchal Karla Gotta a jak dostal za úspěšnou reprezentaci Bulharska Mercedes 300 Diesel (ve východním bloku tehdy auto snů).

Zajímavý je též rozhovor s tehdejším špičkovým reprezentantem Zdeňkem Špačkem, kde se mj. zmiňuje, jak neměl rád zimní motokrosy (kontrolní závody reprezentantů), že by se zkrátka venku mělo jezdit, až když se "chytí kolo" a ne na ledu, že to zbytečně vede k úrazům před začátkem sezóny, nebo jak jel v mistrovství ČSSR na jistotu, kdežto ve světě že to nešlo, tam že se muselo pořádně tahat celých 40 minut.

Z technických novinek byla tehdy představena ve svých prvopočátcích zadní kotoučová brzda, konkrétně na strojích ATK a Fantic. Ale ne na zadním kole, ale na hnacím pastorku! Nicméně čas pak ukázal, že se toto řešení neprosadilo.

Šikovní svazarmovci z AMK Petrovice u Karviné tehdy slavili úspěch se startovním zařízením, padajícím proti směru jezdce. Jeho výrobu agilně nabízeli i pro ostatní automotokluby v ČR.

Nebo jak někdejší mistr světa třídy 500ccm Angličan Graham Noyce vyprávěl, jak opustil po sedmi letech hondu, která údajně začala šetřit a přestoupil ke KTM. Jak se později ukázalo, s KTM už na vrchol nikdy nevystoupil.

Našly by se další a další zajímavé informace, těch časopisů, doplněných krásnými kreslenými obrázky Petra Trojana a fotkami Mirka Jirečka mám hromadu a listovat mě v nich věru baví. Možná to bude někoho zajímat, pamětníky to třeba potěší. Když bude zájem, tak zase někdy zalistuji v archivu:-)

Evžen, 2014-12-06

Týmové fanynky - Radka

img_20240415_215449.jpg

 

 
 
 
 
2012 Copyright MOTOSPORT