Nikde už se nekrosí, závody se žádné nekonají, večery dlouhé jsou, a tak jsem trochu prolistoval motokrosové archivy. Z obrovského štosu motokrosového materiálu jsem namátkové vytáhl bezmála 30 let staré vydání čtvrtletníku Motocross (konkrétně číslo 3/1986), který již za komunistů vydával celkem progresivní články "o západních věcech", jakoby si ho tehdejší cenzura snad ani nevšimla.
A tak jen útržkovitě, co mě třeba zaujalo a o co bych se s Vámi rád podělil. Například jak lékaři zjistili, že tehdy nejlepší československý reprezentant Petr Kovář zhubne během dvou jízd závodu MS 4kg na váze, jak si lepil samolepky po koupelně, protože mu je manželka Irenka zakázala lepit v kuchyni a nebo jak chodil po úspěšných taženích ze závodů MS na večeři do tehdy známého pražského hotelu Panorama.
Nebo třeba tehdy úřadující mistr světa 250ccm Rakušan Heinz Kinigadner se po přestupu do královské třídy 500ccm zlobil, že jeho týmový kolega, Američan Danny Chandler (to je mimochodem ten týpek, co je tváří jednoho s černobílých designů trička z kolekce 101 Underground Riders) tehdy vyžadoval od konstruktérů stále větší výkon, což Kinimu nevyhovovalo (jezdily na stejných továrních strojích KTM). Také popisuje, jak si nepředstavoval, že bude přestup do 500ccm tak složitý, že ti borci tam tehdy uměli zajet za jakýchkoli podmínek na jakýchkoli tratích. Nebo jak ho psychicky deptal Angličan Thorpe svým neskutečným sebevědomím, když hned na začátku sezóny každému rozhlašoval, jak bude mistrem světa. A taky že byl.
Nebo jak třetí muž MS 250ccm Bulhar Dimitar Rangelov vzpomínal na závod MS v Belgii, kdy do posledního kola najížděl na druhém místě, už živě viděl odměnu 3500USD, ale jak mu pak náhle selhalo srdce, na místě zkolaboval a byl pak dva týdny v nemocnici. A také jak rád poslouchal Karla Gotta a jak dostal za úspěšnou reprezentaci Bulharska Mercedes 300 Diesel (ve východním bloku tehdy auto snů).
Zajímavý je též rozhovor s tehdejším špičkovým reprezentantem Zdeňkem Špačkem, kde se mj. zmiňuje, jak neměl rád zimní motokrosy (kontrolní závody reprezentantů), že by se zkrátka venku mělo jezdit, až když se "chytí kolo" a ne na ledu, že to zbytečně vede k úrazům před začátkem sezóny, nebo jak jel v mistrovství ČSSR na jistotu, kdežto ve světě že to nešlo, tam že se muselo pořádně tahat celých 40 minut.
Z technických novinek byla tehdy představena ve svých prvopočátcích zadní kotoučová brzda, konkrétně na strojích ATK a Fantic. Ale ne na zadním kole, ale na hnacím pastorku! Nicméně čas pak ukázal, že se toto řešení neprosadilo.
Šikovní svazarmovci z AMK Petrovice u Karviné tehdy slavili úspěch se startovním zařízením, padajícím proti směru jezdce. Jeho výrobu agilně nabízeli i pro ostatní automotokluby v ČR.
Nebo jak někdejší mistr světa třídy 500ccm Angličan Graham Noyce vyprávěl, jak opustil po sedmi letech hondu, která údajně začala šetřit a přestoupil ke KTM. Jak se později ukázalo, s KTM už na vrchol nikdy nevystoupil.
Našly by se další a další zajímavé informace, těch časopisů, doplněných krásnými kreslenými obrázky Petra Trojana a fotkami Mirka Jirečka mám hromadu a listovat mě v nich věru baví. Možná to bude někoho zajímat, pamětníky to třeba potěší. Když bude zájem, tak zase někdy zalistuji v archivu:-)
Evžen, 2014-12-06
K předním jihočeským týmům již dlouhodobě patří Moto Team EXCEL Racing, sídlící v Žabovřeskách. Na otázky, určené manažerům týmů, jsme se zeptali jeho manažera Milana Heřmana ml.:
Ahoj, jak jsi byl spokojen s letošní sezónou po stránce organizační?
Ahoooooj, tak letos to šlo celkem dobře. Neúčastnili jsme se žádné Evropy a ani seniorské republiky (částečně kvůli rozdělené závodů Veteránů), zůstali jsme však v juniorském mistráku (Tomáš Trnka) a soustředili jsme se spíše na tratě, které nás baví, něž na seriály. Nejvíc závodů jsme tedy odjeli v jihočeském krajském přeboru, i když ne všechny. Dále jsme se také účastnili závodů po celých Čechách, regionální přebory (Buell), regionální závody (Pohár sv. Petra), nějaký ten Šumavský pohár a také MotoCare Amatér Cup. Tým šlape tak, jak má. Máme důvěru známých značek a našich dlouholetých partnerů, takže si nemůžeme stěžovat.
Co výsledky Vašich týmových jezdců? Kdo Vám udělal největší radost?
Výsledky? V rámci seriálu Jihočeského krajského přeboru dobré. Tomáš Trnka ve své první sezóně v MX2 - 5. místo, Vladimír Trnka v OPENech - 3. místo, Zdeněk Velký - Veterán absolutně 3. místo, Veterán 50+ - 1. místo, Veterán 60+ - 1. místo, Milan Heřman - Veterán absolutně 5. místo, Veterán 50+ - 3. místo Gusta Svoboda - Veterán 60+ - 2. místo. V juniorském mistrovství republiky nás potěšili zejména dílčí úspěchy Tomáše na tratích v Nové Pace a Krásné Lípě (8. a 9. místo ve druhých rozjížďkách)
Jaké Tě napadnou „highlights“ z letošních závodů?
Tak určitě bych do toho nej zařadil poslední závod KP v Klukách, kde dokázal Vláďa Trnka dát holeshot a 4 kola vodit OPENy :-D
Můžeme nahlédnout pod pokličku, co se u Vás v týmu vaří na příští sezónu 2015?
V současné době chystáme jednu nabídku pro seriál juniorského mistrovství České republiky, ale nemohu zatím prozradit o co půjde :-( V letošní sezoně jsme sledovali jednoho klučinu na 85-tce, tak uvidíme, co se bude dít :-D
Jakou změnu v prostředí českého motokrosu bys nejvíce uvítal?
Tak tohle je otázka na hoooodně dlouho. Já jsem zastáncem radikálních řešení, tzn. předělání kompletního systému (sportovní stránka, finance, marketing, management, atd.).
Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho štěstí!
www.motosportchynov.cz, 2014-12-04
V sobotu 29. 11. 2014 se v hotelu Prachárna u Olomouce sešla zajímavá motokrosová sešlost - parta devadesáti závodníků, kteří během své sportovní kariéry oblékali dresy jednotlivých Dukel v tehdejším Československu. Na fotkách (které pořídil Míra Jireček, proklik přes přiložené foto) uvidíte zvučné jména jezdců, kteří v minulosti něco dokázali v seriálu MS, přirozeně na motocyklech strakonické ČZ. Ve foto galérii je také vidět krásná sbírka těchto mašin, která zde byla prezentována motokrosovým nadšencem z Chrudimska.
Motokrosová akce začala v hotelu v pravé poledne slavnostním přípitkem, obědem a potom se už jenom mluvilo, vzpomínalo, fotilo a zase dokola vzpomínalo na zlaté časy našeho motokrosu.
Zdařilé setkání mistrů řidítek uspořádal bývalý reprezentant Dukly Olomouc Pavel Jiříček. Pavel to vše pečlivě předem připravoval, také pochopitelně zahajoval, režíroval a potvrdil mi, že koncem tohoto týdne udělá podrobný report o této bezesporu zajímavé motokrosové události.
Za pozvané motokrosaře - Petr Kovář
Především poslední sezónu byl na jihu Čech hodně vidět aktivní motokrosový tým Kamikaze. Jeho jezdec i manažer v jedné osobě Pavel "Pedro" Doubek nám také odpovídal na otázky:
Jak jsi byl spokojen s letošní sezónou po stránce organizační?
Ahoj všichni! Letos jsem se zúčastnil dost závodů, tak jsem to mohl porovnat a řekl bych, že ta úroveň se zvedla. Jeli jsme s teamem MotoCare Amater cup (MAC) a já ještě SMS Kaplice a musím říct, že se mi docela líbilo. Na MAC je taková atmosféra velkých závodů a hodně jezdců, na kraji se mi líbí délky tréninků i závodů, víc jsme si zazávodili. A chod našeho týmu? Správná parta lidí vždy utvoří dobrý tým. Myslím, že jsme letos udělali kus práce a musím klukům poděkovat.
Co výsledky Vašich týmových jezdců? Kdo Vám udělal největší radost?
Letos byl docela dobrý rok, vyhýbaly se nám zranění a bojovali jsme. Nejlepší výsledky měl Vojta Holeček a já. Vojta byl druhý v Šumavském poháru ve třídě MX2, já druhý na Amater cupu též v MX2. Hodně mě potěšili kluci, co jeli letos poprvé celou sezonu v MAC. Michal Chocholoušek 9. v MX1 a Petr Dubský 11. v MX2.
Jaké Tě napadnou „highlights“ z letošních závodů?
Já si vybavuji a rád vzpomínám většinou jen na svoje a týmové zážitky, ale určitě mezi největší patří náš zatím největší společný úspěch, a to 3. místo na družstvech v Pacově na MotoCare Amater Cupu.
Můžeme nahlédnout pod pokličku, co se u Vás v týmu vaří na příští sezónu 2015?
Tak na příští rok máme pár nápadů a návrhů co změnit, ale všechno záleží na penězích, je to v dnešní době složité. Co se týče jezdců, tak tam je to tak nějak stejné, někdo zůstane, někdo odchází a s někým jsem v kontaktu a "jednáme" o příštím roce, ale je ještě brzy na závěry, to se teprve uvidí.
Jakou změnu v prostředí českého motokrosu bys nejvíce uvítal?
Když vezmu ty seriály, kde jezdím, tak si myslím, že občas je natahován program zbytečně dlouhou polední pauzou a tudíž se i dlouho končí. Ale nejvíc bych se snažil zapracovat na mávačích. Několikrát se mi letos stalo, že jezdec spadl a mávač zasněně se sluchátkami v uších koukal do prázdna a nereagoval. Jde především o bezpečnost a když už si tam jde vydělat pár stovek, tak ať si je zaslouží. Jinak je to většinou docela v pohodě.
Tímto chci za celý Kamikaze racing team popřát všem soupeřům vše nejlepší do nového roku a na jaře zase na trati:)
Díky a ať se nadále daří!
www.motosportchynov.cz, 2014-11-27
Přinášíme Vám další interview s manažerem týmu, jehož jezdci se aktivně účastní jihočeských motokrosových seriálů. Tentokrát se jedná o přední český motokrosový tým ORION - RS Petrol, kde je dlouholetým manažerem bývalý vynikající motokrosový reprezentant Petr Kovář. Prioritou tohoto týmu jsou samozřejmě závody ME a MMČR, ale někteří jeho jezdci se pravidelně objevují také na jihu Čech (MAC, KP, atd.).
Jak jsi byl spokojen s letošní sezónou po stránce organizační?
Myslím si, že český šampionát byl letos ochuzen o jezdce, kteří závodí v Německu při tamním ADAC mistrovství (třeba Neugebauer), jinak závody byly opět zajímavé (zpestřené o boje třídy 85 ccm plus ženy a Veteráni). V našem týmu Orion-RS Petrol to klapalo a závody jsme si užívali.
Co výsledky Vašich týmových jezdců? Kdo Vám udělal největší radost?
Franta Smola obhájil medailové umístění z loňského ročníku, ale progres u něho letos nebyl takový, jako třeba loni. Nicméně za dva roky co závodil v našem dresu, zaznamenal hodně kvalitních výsledků, je relativně stále mladý závodník a pokud bude na sobě makat, jezdit v tvrdé konkurenci, jsem přesvědčen, že má před sebou ještě dost kvalitních sezon. Bartoš to je žijící legenda (ikona) našeho týmu. Petr je starý lišák, ví moc dobře jak se má připravovat, aby i ve svém pokročilém věku stále proháněl daleko mladší soupeře. Letos bral titul vicemistra v seriálu mistrovství Evropy, doma si polepšil o dvě místa v mistráku a v konečné klasifikaci Buksa/Ados byl šestý.
V družstvech jsme si polepšili o jednu pozici, ve složení (Smola, Krč, Bartoš) jsme v Lokti dosáhli na stříbro. Mně osobně udělal letos velkou radost 11letý Petr Rathouský, který v juniorském šampionátu třídy 65 ccm dlouho sahal po medaili, ale na posledním podniku se vyválel a z tohoto důvodu závod nedokončil. To ale nevadí (pády k motokrosu prostě patří) - ukázal letos svůj velký potenciál, zaznamenal slušný progres proti loňsku a to je hodně důležité pro jeho růst!
Jaké Tě napadnou „highlights“ z letošních závodů?
Líbil se mi letos souboj Michek - Richier v mistráku do zranění Francouze i v MXdvojkách to docela vřelo (naznačili zlepšení mladí jezdci), potom mě zaujal tuhý boj Smola - Michek v Pacově v druhé rundě a Bartoš mně nadchl bojovností v Lokti při zápolení týmů, kde patřil k nejlepším!
Můžeme nahlédnout pod pokličku, co se u Vás v týmu vaří na příští sezónu 2015?
Tak už je asi uvařeno, můžeme prostřít. Ferry odchází po dvou letech od nás do jiného prostředí, naopak naše řady rozšíří junior Jonáš Nedvěd. Bartoš má u nás exkluzivní smlouvu do sta let, takže tady není co řešit, Voženílek pojede snad také dál stejně jako bratři Rathouští, Šimek a Vávra.
V současné době připravujeme nadcházející nový ročník v motoskijoringu ORION- SHIVA KTM CUP 2015, kde Orion tradičně reprezentují Pavel Kunc a Michal Roušavý - pochopitelně se svými lyžaři (parťáky). Za pořadatele si přeji, aby letošní "Paní" zima byla pro tento sport příznivá, rozhodně příznivější než loni. Jinak se snad sejdeme v Želči (u Tábora), kde by seriál mohl příští rok vypuknout - díky týmu Motosport Chýnov a nadšencům okolo Evžena Zadražila.
Jakou změnu v prostředí českého motokrosu bys nejvíce uvítal?
To je těžká otázka, křiklounů jak zlepšit podniky u nás jsem během své závodní i posléze manažérské činnosti zažil opravdu hodně, ale pořád je to stejné - když přijde do tuhého, tak zase maká jenom pár bláznů. Zlepšit se dá vždy něco, ale dnes jsou potřeba proto finance, nadšení, podmínky a pak i to štěstíčko.
Takže nejenom pořadatelům, ale i krosákům přeji do příští sezony hodně kvalitních sponzorů, zdraví a pak snad přijdou i ty nápady k lepšímu.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí!
www.motosportchynov.cz, 2014-11-25
V posledních letech je na jihu Čech hodně agilní MX Team Český Krumlov. Jeho hlavní organizační působnost je v MotoCare Amater Cupu, jezdecky se tento tým účastní všech seriálů až do úrovně MMČR. Také jeho manažerovi Jiřímu Teplému jsme položili několik otázek:
Jak jsi byl spokojen s letošní sezónou po stránce organizační?
Co se týče MotoCare Amatér cupu, pořadatelé odvedli vždy velice dobrou práci. Trošku pokulhávala časomíra a někde zdravotní služba. V našem týmu vesměs vše fungovalo jak má.
Co výsledky Vašich týmových jezdců? Kdo Vám udělal největší radost?
Myslím, že naši jezdci byli dost vidět. Martin Rybák a Pavel Russfell v ME veterán classic, Kuba Hořejší v MMČR juniorů, Michael Adamík ovládl třídu a amatér MX1 v JČ. Ale všichni jezdci zaslouží pochvalu za odjeté závody.
Jaké Tě napadnou „highlights“ z letošních závodů?
Já se motokrosem bavím, takže všechno, co se kolem tohoto krásného sportu děje.
Můžeme nahlédnout pod pokličku, co se u Vás v týmu vaří na příští sezónu 2015?
MAC udržet tam kde je, spíš vychytat nedostatky z letošní sezony. Jezdecká sestava se nám trošku pozmění, ale závody budeme obsazovat stejné jako v letošní sezoně.
Jakou změnu v prostředí českého motokrosu bys nejvíce uvítal?
Co bych uvítal? Aby všem lidem, co se okolo motokrosu točí, šlo hlavně o ten ,,motokros".
Děkujeme za rozhovor a ať se daří!
www.motosportchynov.cz, 2014-11-13
Motokrosová sezóna 2014 je za námi a protože je teď taková "okurková szóna", rozhodli jsme se vyzpovídat manažary týmů, které se podílejí na jihočeských motokrosových seriálech ať už jezdecky, tak organizačně. Postupně Vám zde budeme jednotlivá interview představovat. Ptali jsme se na zhodnocení uplynulé sezóny, její highlights, nějaké týmové plány na příští rok a také na to, co je třeba momentálně trápí v českém motokrosu.
Jako první Vám přinášíme interview s Oldřichem Kolářem, manažerem týmu AMK Zalány, který se soustředí především na spoluorganizci tradičního seriálu Šumavský pohár":
Jak jsi byl spokojen s letošní sezónou po stránce organizační?
Co se týče chodu našeho týmu, jsem vcelku spokojený, ale jak víš, pořád je co zlepšovat. Chtěl bych klukům zaplatit nějaké tréninky, klukům, kteří pojedou republiku, poplatit nějaké startovné a v naší režii pořádat závody Šumavského poháru v Klukách, Božeticích a Horažďovicích. To vše se odvíjí od financí, které se podaří sehnat a na dohodě s majiteli tratí. Letos jsme pořádali závody v Božeticích a v Klukách. Na obou podnicích organizace klapala, tratě byly perfektně připravené, jen ta účast byla slabší. Museli jsme v obou případech přeložit termín, a to je vždy špatně. Do budoucna bych chtěl udělat "Šumavu" v Pacově.
Co výsledky Vašich týmových jezdců? Kdo Vám udělal největší radost?
Co se týče výsledků našich jezdců, v rámci jejich možností vládne spokojenost. Dneska si každý hledí zaměstnání, pokud nějaké má, takže motokros je na druhé koleji. Velkou radost mi dělá Lukáš Procházka ve třídě 4k. Letos byl opět v bronzovém družstvu na MMČR čtyřkolek v Ředhošti a desáté místo v konečném pořadí jednotlivců je pro něj a pro AMK Zalány velký úspěch.
Jaké Tě napadnou „highlights“ z letošních závodů?
S velkým zájmem sleduju Republiku juniorů a rád konstatuji, že úroveň jde nahoru. Velice potěšitelná je stoupající účast ve třídě 65 a 85ccm. Třída 125 2T má velice dobrou úroveň a MX2, tak to je palba. Já osobně již dobře tři roky sleduju Romana Votavu, z toho kluka roste borec.
Můžeme nahlédnout pod pokličku, co se u Vás v týmu vaří na příští sezónu 2015?
Jak jsem se již zmínil, chceme i nadále v rámci možností podporovat kluky, co za nás jezdí, sehnat do týmu nějakého mladíka a pokusit se na Zalány vrátit velký motokros, aby čtyřicetiletá historie motokrosu na Zalánech nepřišla vniveč. Zatím je jakákoli dohoda se Statkem Rožmitál v nedohlednu. Pořádáme závody jen na části trati, co nám zbyla, ale tady jsme velice omezeni prostorem. V nadcházející sezóně očekávám dobré výsledky v kategorii Veterán, tady bychom měli být dobří. Ve spolupráci s Jirkou Hynkem pak trochu předělat Šumavu. Kategorie, tratě, zavést povinné lékařské prohlídky, licence nebudou na programu jednání, seriál bude dál otevřený seriál pro všechny.
Jakou změnu v prostředí českého motokrosu bys nejvíce uvítal?
Moje přání je jen jedno, ať se AČR zamyslí nad organizací MMČR žen a MMČR veteránů, protože tyto seriály si to opravdu zaslouží. To co AČR předvedl zejména s Republikou Veteránů, tak to byla katastrofa.
Děkujeme za rozhovor a ať se daří!
www.motosportchynov.cz
2014-11-10
Tento víkend se jel v německém Griessbachu v těsné blízkosti českých hranic poslední podnik mistrovství Evropy v extrémním enduru. Naše barvy hájili Zdeněk a David Cypriánovi - Dejvovi šlo o celkové 6. místo. Systém závodů byl jednoduchý - z 50ti startujících se po 2 hodinovém crosscountry oddělí 12 nejrychlejších, ti si na půl hodinky orazí a jedou závod na dalších 5 kol na upravené (těžší) trati. V cíli se počítá výsledek jen těm kteří mají s vítězem shodný počet kol a přijedou do půl hodiny po něm. K tomu crosscountry - ono to s tím klasickým pojetím XC nemělo moc společného, spíš to byly dvě hodiny velmi výživného extremku s četnými výjezdy a sjezdy namotaného na ploše max 500 x 1000 metrů (super pro početné diváky a fotografy - vše bylo blízko).
Kvalifikaci vyhrál Jonny Walker před Lettim starším (jel i jeho syn, oba postoupili) , Gomezem a Jarvisem, Davidovi ani Zdeňkovi se postoupit nepodařilo, skončili na 15. a 16. místě. V hlavním závodě dokázal nejlépe prodat své zkušenosti jezdec Husqvarny Jarvis, následován Jonnym, Andreasem Lettenbichlerem, Alfredo Gomezem a Benem Hemingwayem. Němci uspořádali nádherné závody, a přestože se konaly cca hodinu a půl autem od Prahy, bylo zde českých diváků velmi pokrovnu. Šance na reparát bude až v roce 2016 - akce se koná každý sudý rok, neb místní motoklub není moc velký a takováto akce je pro ně organizačně velmi náročná. Z druhé strany svou práci odvedli velmi dobře a pochválit je třeba i německé fanoušky, přišlo jich spousta a fandili jak o život ( a každý druhý měl v kapse lahváče :) ). Za mně nejlepší zahraniční akce roku, a za dva roky určitě v Griessbachu na shledanou. Je to blízko, je to krásný, je to levný (5 Euro vstup, pivko i klobása za 2,5 a zážitky k nezaplacení) a místňáci mají enduro opravdu v krvi. Kdo dorazí, nebude litovat!
Celou fotogalerii najdete proklikem přes přiložené foto ze stupňů vítězů. Uprostřed vítěz Graham Jarvis (GB, Husqvarna).
Marek Vincík, 2014-10-27